Rekisteri

Suomen Chinchillayhdistys ry ylläpitää sähköistä chinchillarekisteriä. Halusimme tehdä rekisteröimisestä mahdollisimman helppoa, ekologista ja välttää turhaa paperitaistoa ja postin kautta lähettelemistä, minkä takia valitsimme sähköisen rekisterin. Yhdistyksen rekisterinpitäjä tulostaa kaikki rekisterilomakkeet, joten rekisterit tallentuvat SCY:n hallituksen arkistoihin myös paperiversioina.

Chinchillan rekisteröitsijän ei tarvitse olla Suomen Chinchillayhdistys ry:n jäsen voidakseen rekisteröidä chinchilla SCY:hyn.

Yhdistys suosittelee kaikkien chinchilloiden rekisteröimistä. Näin saamme paremman ja laajemman kuvan Suomessa ja ulkomailla olevien chinchilloiden lukumäärästä ja tiedoista, mm. terveydestä ja sitä mukaan elinajanodotteesta ja muista lajia koskevista tärkeistä asioista. Chinchillan voi rekisteröidä vaikkei tietäisi siitä muuta kuin nimen, värin ja sukupuolen.

Näin rekisteröit chinchillan Suomen Chinchillayhdistys ry:hyn

1. Maksa vaadittava rekisteröintimaksu SCY:n tilille. Voit maksaa ja lähettää useamman rekisterilomakkeen samalla kertaa.
2. Tallenna rekisteröintilomake omalle koneellesi nimellä ennen lomakkeen täyttämistä (!) ja täytä lomake kaikilta vaadituilta osilta. Tallenna.
3. Lähetä täytetty ja tallennettu rekisteröintilomake, sekä rekisterimaksun kuittikopio, joka sisältää maksun arkistointitunnuksen Suomen Chinchillayhdistys ry:n rekisteröitsijälle chinchillayhdistys@gmail.com

Saat seitsemän (7) päivän sisällä SCY:n rekisterinpitäjältä täydennetyn rekisterilomakkeen sähköpostiisi.

Rekisterilomakkeeseen on lisätty chinchillan rekisterinumero, sekä SCY tunnistenumero, josta tietää, että eläin on virallisesti rekisteröity Suomen Chinchillayhdistys ry:hyn.

Jos et saa 7 päivän kuluessa vastausviestiä, ota yhteyttä chinchillayhdistys@gmail.com ja muista tarkistaa myös sähköpostisi roskapostilaatikko, osalla viestit ohjautuvat sinne.

Jos tiedoissa on puutteita tai virheitä, lomake lähetetään täydennettäväksi takaisin chinchillaa rekisteröivälle henkilölle. Rekisterikirja on virallinen vasta kun siinä on SCY:n rekisterinumero ja virallinen SCY tunnistenumero.
Voit halutessasi tulostaa rekisterikirjan tämän jälkeen paperiversioksi itsellesi.

Rekisterikirja on suunniteltu tulostettavan kaksipuoleiseksi.

Huom! Jos rekisteröinnin suhteen ilmenee ongelmia (esim. sukupuolen määritys tai väri), ota yhteyttä SCY:n rekisterinpitäjään chinchillayhdistys@gmail.com

TULOSSA: Rekisterinmuutoslomake, johon voi muuttaa, päivittää ja lisätä rekisterikirjaan tulevia tietoja. (Huom: Chinchillan nimeä ei voi muuttaa takautuvasti!)
Sitä ennen muutokset tulee tehdä sähköpostitse chinchillayhdistys@gmail.com

Viestiin tulee kirjoittaa rekisteriin tehtävät muutokset, sekä chinchillan SCY rekisterinumero ja SCY tunnistenumero.

Vain SCY:hyn rekisteröityjen chinchillojen tietoja voi muuttaa SCY:n kautta.

Chinchillarekisterin hinnat

Normaali rekisteröintimaksu: 4 euroa/ chinchilla
SCY:n viralliset chinchillakasvattajat (sis. yhteistyöpoikueet): 3 euroa/ chinchilla
01.01.2014 jälkeen muualle Suomeen rekisteröidyt chinchillat, joilla on jo rekisterinumero: 2 euroa/ chinchilla
Ennen 01.01.2014 muualle Suomeen rekisteröidyt chinchillat, joilla on jo rekisterinumero: 0 euroa/ chinchilla

Rekisterikirja kadonneen tilalle: 3 euroa / chinchilla

Jo muualle Suomeen rekisteröidyn chinchillan voi rekisteröidä SCY:hyn edullisesti.

Ilmoita tällöin rekisterikaavakkeen kohdassa “Lisätiedot” chinchillan rekisterinumero toisessa yhdistyksessä. (Ilman rekisterinumeroa perimme normaalin rekisteröintimaksun, 4 euroa/ chinchilla.)

Jo muualle rekisteröidyt chinchillat saavat SCY:stä myös oman rekisterinumeronsa, joka oikeuttaa mm. hinnanalennuksiin SCY:n näyttelyilmoittautumisissa.

Chinchillalla voi olla monta eri rekisterinumeroa Suomessa ja ulkomailla.
SCY* kasvattajat maksavat normaalin rekisteröintimaksun, samoin ulkomailta Suomeen rekisteröitävistä eläimistä menee normaali rekisteröintimaksu.

Voit maksaa useamman rekisteröintimaksun samalla kertaa. Ilmoita tällöin sähköpostiviestissäsi chinchilloiden määrät ja nimet, jotka olet maksanut.

Maksa rekisteröintimaksut Suomen Chinchillayhdistys ry:n pankkitilille FI84 5016 1020 0621 53 käyttäen viitenumeroa 2464 .

Rekisterikirjan täyttöohjeet

Katso malliesimerkki täytetystä rekisterikirjasta TÄÄLTÄ.

Nimi (pakollinen)

Merkitään chinchillan virallinen nimi, eli se nimi miksikä chinchilla rekisteröidään. Virallisilla kasvattajilla käytetään heidän omaa kasvattajaetuliitettä ja SCY* kasvattajat käyttävät SCY* etuliitettä. Ulkomaalaisilta kasvattajilta ostetuilla chinchilloilla käytetään heidän omia etuliitteitään. (Jos et tiedä etuliitettä, kysy kasvattajalta.)
Jos chinchilla ei ole etuliitettä (= ei ole viralliselta kasvattajalta Suomesta tai ulkomailta, tai eläin ei ole SCY* kasvattajan), merkitään chinchillan nimeksi se nimi joka tulee chinchillan viralliseksi nimeksi. Nimen tulee olla hyvän maun mukainen, eikä saa sisältää kasvattajanimen etuliitettä (ei käytössä olevaa, eikä itsekeksittyä).
Esim.
Virallinen kasvattaja: Kultakellon Lilja / Nåtters Merlin
SCY* kasvattaja: SCY* Heather/ SCY* Unelma
Virallinen nimi: Pipsa/ Sunset dream

Rekisterinumero

SCY:n rekisteröijä täyttää.

Syntynyt

Chinchillan syntymäaika (pp.kk.vvvv) mahdollisimman tarkasti.
Jos eläimestä tiedetään pelkkä syntymävuosi, merkataan se syntymäajaksi.
Jos eläimen syntymäaika ei ole ollenkaan tiedossa, jätetään tämä kohta tyhjäksi.

Sukupuoli (pakollinen)

Merkitään onko chinchilla naaras vai uros. Jos et tiedä chinchillasi sukupuolta, ota yhteys SCY:n rekisterinpitäjään.

Väri (pakollinen)

Merkitään chinchillan väri, sekä värin kantajuudet ja mahdolliset turkkimuunnokset. (Esim. standard/ standard vc/ standard RPA jne)
Jos et tiedä chinchillasi väriä, ota yhteys SCY:n rekisterinpitäjään.
(Huom: SCY:n värimääritelmät tulossa pian!)

Kasvattaja

Merkitään chinchillan kasvattajan nimi. Paikkakunta on myös suotava merkitä.
(Esim. Tiia Toivola, Vantaa) Muut osoitetiedot ym ovat vapaaehtoisia.
Jos chinchilla on ostettu eläinkaupasta, eikä sillä ole sukutietoja, merkitään chinchillan kasvattajaksi eläinkaupan nimi. Jos chinchillan alkuperää/kasvattajaa ei tiedetä, jätetään tämä kohta tyhjäksi.

Pentue

Uroksia: Merkitään poikueeseen syntyneiden uroksien lukumäärä numeroin ja kirjoitetaan sulkeisiin näiden chinchilloiden nimet.
Naaraita: Merkitään poikueeseen syntyneiden naaraiden lukumäärä numeroin ja kirjoitetaan sulkeisiin näiden chinchilloiden nimet.
Esim: Uroksia 1 (Talvisaaren Jan) / Naaraita 2 (Talvisaaren Jarna & Talvisaaren Janet)

Omistaja (pakollinen)

Merkitää chinchillan omistajan etu- ja sukunimi. Paikkakunta on myös suotava merkitä (Esim. Liisa Ruoti, Pirkkala) Muut osoitetiedot ym ovat vapaaehtoisia.

Laatu (pakollinen)

Jalostus: Merkitään jos kasvattaja kokee, että chinchilla soveltuu jalostukseen suvun terveystietojen perusteella ja eläimen fyysisiltä ominaisuuksilta. Tällaisella eläimellä voi hakea SCY:n kasvattajanimiä.
Näyttely: Merkitään jos kasvattaja kokee, että chinchilla soveltuu näyttelyihin fyysisiltä ominaisuuksiltaan. Tällaisella eläimellä (jos on merkitty pelkkä näyttely) ei voi hakea SCY:n kasvattajanimiä.
Lemmikki: Merkitään jos kasvattaja kokee, että eläin ei ole jalostus- tai näyttelytasoinen, tai jos chinchillan sukuhistoriassa on mahdollisia perinnöllisiä sairauksia. Merkitään myös jos kasvattaja ei halua chinchillaa käytettävän jalostukseen. Tällaisella eläimellä ei voi hakea SCY:n kasvattajanimiä.
Lemmikkilaatuiseksi merkitään kaikki chinchillat, joidenka laatua chinchillaa rekisteröivä henkilö ei tiedä.

Kasvattaja/ rekisteröijä voi merkitä eläimen seuraavasti:
Jalostus ja/tai näyttelylaatuiseksi (vain kasvattajat voivat määrittää jalostus/näyttelylaadut) tai vaihtoehtoisesti vain lemmikkilaatuiseksi.
(= Jalostus & Näyttely / Jalostus/ Näyttely tai Lemmikki)
Eläin ei voi siis olla sekä jalostus, näyttely, että lemmikkilaatuinen.
Chinchillan rekisterikirjaan kohtaan ”Lisätiedot” voi merkitä tarkemmat tiedot eläimen laadusta tai selvityksestä, esim. lemmikkilaadun ollessa kyseessä.
Ne eläimet, jotka on merkitty jalostuslaatuisiksi kasvattajan (virallinen kasvattaja Suomessa / ulkomailla tai SCY* kasvattaja) toimesta, kelpaavat SCY:n kasvattajanimianomuksiin.

Lisätiedot

Merkitään mahdollisia muita lisätietoja, kuten chinchillalla jo Suomessa tai ulkomailla oleva rekisterinumero. Lisätietoja kohtaan voi merkitä myös terveyteen liittyviä tietoja, esim. mahdolliset chinchillalla olevat perinnölliset sairaudet tai tapahtuneet tapaturmat.

Sukutaulu

Sukutiedot tulee merkitä mahdollisimman laajasti ja tarkasti, kun ne ovat tiedossa. Jos chinchillan suvusta tiedetään vain osa, tulee kaikki mahdolliset tiedot merkitä sukutauluun. Jos chinchillan sukutietoja ei ole saatavilla, tulee sukutaulu jättää tyhjäksi.

Isä: Merkitään chinchillan isän tiedot seuraavassa järjestyksessä niiden tietojen osalta mitkä ovat saatavilla: Virallinen nimi, rekisterinumero, väri, syntymäaika ja kasvattaja. Isän isän tiedot merkitään ruudukossa oikealla ylhäällä olevaan kohtaan ja isän isän isän tiedot ruudukossa oikealla ylhäällä olevaan kohtaan ja isän isän isän isän tiedot ruudukossa oikealla ylhäällä olevaan kohtaan.
Emo: Merkitään chinchillan emon tiedot seuraavassa järjestyksessä niiden tietojen osalta mitkä ovat saatavilla: Virallinen nimi, rekisterinumero, väri, syntymäaika ja kasvattaja. Emon emon tiedot merkitään ruudukossa oikealla alhaalla olevaan kohtaan ja emon emon emon tiedot ruudukossa oikealla alhaalla olevaan kohtaan ja emon emon emon emon tiedot oikealla alhaalla olevaan kohtaan.

= isän tiedot tulevat aina ylös ja emon tiedot alas.

Esim. Isä

Tähtisateen Tahvo
SCY14-13
Standard
01.01.2013
Kirsi Ylitalo

Jos chinchilloilla on useampi rekisterinumero tulee ne erottaa toisistaan pilkuilla, esim SCY14-03, RUS123. Iso iso iso iso vanhempien kohdalla tietojen erittelyssä voi käyttää myös pilkkua, joka tietoa ei siis tarvitse laittaa omalle rivilleen, jolloin tekstikenttä pienenee liikaa.
Sukutaulun kirjoituskenttä ei osaa keskittää kirjoituksia automaattisesti keskelle, joten ne olisi suotava keskittää manuaalisesti (enter- painiketta käyttäe) niin että tekstiosa tulee kunkin tekstipalkin keskelle.

Rekisteröijä (pakollinen)

Paikka ja aika: Merkitään paikkakunta ja aika (pp.kk.vvvv) kun rekisterikirja on kirjoitettu puhtaaksi ja lähetetty SCY:n rekisteröijälle.

Nimi: Merkitään chinchillaa rekisteröivän henkilön etu- ja sukunimi.

SCY tunnistenumero

SCY:n rekisteröijä täyttää.