Suomen Chinchillayhdistys ry Chinchillainfo

Historia ja luonnonvaraisuus

Chinchilla on Andien vuoristosta kotoisin oleva, erittäin uhanalainen jyrsijä. Luonnossa chinchilloja näkee nykyisin pääasiassa vain niille suunnatuilla, rauhoitetuilla alueilla.

Yleistä

Chinchilla painaa noin 400-1000 g ja voi elää asianmukaisella hoidolla ja terveenä pysyessään jopa 20 vuotta. Chinchilla ei sovellu pienten lasten lemmikiksi aktiivisen luonteen ja haastavan käsiteltävyytensä vuoksi.

Astuminen, tiineys ja poikaset

Chinchilla voi tulla sukukypsäksi jo 3 kuukauden iässä. Aikaisin astutusajankohta on uroksilla 8 kk ja naarailla 10 kk. Chinchillanaaraalla on kiima noin kerran kuukaudessa. Uros on kuitenkin valmis astumaan naaraan kuukauden jokaisena päivänä. Chinchillanaaras kantaa poikasiaan keskimäärin 111 vuorokautta. Poikasia syntyy yleensä 1-3 kpl ja ne syntyvät täysin kehittyneinä, silmät auki. Poikaset tulee vieroittaa emästään 2 kuukauden iässä, jotta emän maidontuotanto lakkaa ja emä pääsee palautumaan poikasistaan. Luovutusikäisiä chinchillapoikaset ovat 3 kk iässä. Urosta ja naarasta ei tule pitää yhdessä jatkuvasti, muuten naaras on aina tiine. Paras tapa mahdollistaa lajitoverin seura, on leikkauttaa toinen osapuoli (yleensä uros) osaavalla eläinlääkärillä.

Ravinto

Chinchillan ravinto koostuu hyvälaatuisesta puristepelletistä, kuivasta heinästä ja raikkasta puhtaasta vedestä. Hyviä Suomesta saatavia pellettimerkkejä ovat: Mästers ja Altromin. Heinän tulee olla kuivaa, väriltään vihreää ja tuoksua hyvältä. Chinchillan vesi tulee vaihtaa päivittäin. Koska chinchillan ruoansulatuselimistö ei ole sopeutunut tuoreen ravinnon käsittelyyn, kaikki tuoreruoka on kiellettyä, samoin rasvaiset ruoat, kuten pähkinät sekä runsaasti sokeria sisältävät hedelmät esim. rusinat. Jyrsijänä chinchillan hampaat kasvavat jatkuvasti, joten häkissä tulee olla siporex-kivi tai vaihtoehtoisesti kuvattuja haavan, omenapuun tai koivun oksia.

Häkki, tarvikkeet ja virikkeet

Chinchilla vaatii ison ja virikkeellisen häkin asumuksekseen. Häkin lakisääteiset vähimmäisvaatimukset ovat: korkeus 70 cm ja pohjan pinta-ala 0,4 neliömetriä. Chinchillat viihtyvät häkin ylimmillä tasoilla, joten häkkiä hankkiessa tai suunnitellessa korkeuteen olisi hyvä kiinnittää huomiota. Hyppytasot tulee suunnitella niin, ettei chinchillalla ole suoraa putoamisvaaraa häkin ylimmältä tasolta pohjalle asti. Häkin pohjalle tulee laittaa isolastuista kuiviketta, esim. kutterinpurua tai Mörttiröpöä. Sahanpuru, sanomalehdet tai pyyhkeet eivät sovellu chinchilloille. Lisäksi häkkiin tulee sijoittaa iso pesämökki, minne chinchilla pääsee halutessaan suojaan. Chinchillan häkin voi rakentaa joko itse tai ostaa tehdastekoisena verkko- tai eläinkaupasta. Häkki tulee sijoittaa vedottomaan paikkaan suoralta auringon paisteelta suojaan. Hyvä lämpötila chinchilloille on noin 18-19 astetta. Häkki siivotaan kerran viikossa. Chinchillan virtsa ei haise samalla tavalla kuin useiden muiden jyrsijöiden, mutta papanoita chinchilloilta tulee lähes jatkuvasti. Chinchillalle soveltuvia virikkeitä ovat mm. puiset tasot, tunnelit ja mökit. Häkkiin voi sijoittaa myös fleeceriippumattoja ja pajusiltoja. Käsittelemättömät puiset viinipullotelineet ovat hyvä virike, kuten myös kananmunankennot ja wc/talouspaperirullien hylsyt.

Turkinhoito

Chinchilla hoitaa turkkiaan kylpemällä chinchilloille tarkoitetussa kylpyhiekassa keskimäärin 3-4 kertaa viikossa. Chinchillaa ei tule koskaan pestä vedellä, ellei siihen ole erityisen painavaa syytä. Vesi pilaa chinchillan hienon turkin eikä se kuivu helposti. Paras Suomesta saatava chinchillakylpyhiekkamerkki on Carrera. Tämän hiekan rakenne on riittävän karkeaa, jotta se läpäisee chinchillan hienon turkin ja puhdistaa sen juuresta asti. Hiekka-astian tulee olla riittävän iso, että chinchilla mahtuu kierimään hiekassa. Hiekka tulee siivilöidä papanoista kylpemisen jälkeen ja vaihtaa kokonaan uuteen kun se ei enää puhdista turkkia kunnolla.

Luonne ja käsittely

Chinchilla on yöeläin, joten se on aktiivisimmillaan myöhään illalla, yöllä ja aikaisin aamulla. Chinchilla vaatii päivittäistä käsittelyä ja juoksutusta vapaana häkin ulkopuolella. Paras ajankohta chinchillan kanssa seurusteluun on iltaisin. Chinchillaa käsitellään ns. häntäotteella, jolloin chinchillan paino lepää toisen kämmenen päällä ja toisella kädellä pidetään etusormella ja peukalolla kiinni chinchillan hännän tyvestä. Käsittele chinchillaa aina varoen, mutta varmasti ja rauhallisesti. Säikähtäessään chinchilla saattaa pudottaa karvatuppoja tai päästää hajupommin.

SUOMEN CHINCHILLAYHDISTYS RY | Chinchillainfo

www.chinchillayhdistys.fi